מה זה רוגבי?

  • מחבר:
  • קטגוריה:שאלות
  • זמן קריאה:זמן קריאה 1 דקות
You are currently viewing מה זה רוגבי?

שאלתם את עצמכם מה זה רוגבי?

אנו ברוגבי ישראל ננסה לעשות לכם סדר, ונסביר לכם מה זה רוגבי, המגרש, הכדור, שחקנים ועוד!

במידה ומעניין אתכם חוקי רוגבי או ההבדל בין רוגבי ופוטבול, הכנו הסברים מעולים!

מה זה רוגבי?

רוגבי הוא ספורט המשוחק בין שתי קבוצות המנסות להבקיע על ידי הזזת הכדור מעבר לקו השער של הקבוצה היריבה או על ידי בעיטה של ​​הכדור דרך צמד עמודים על קו השער של היריב. שחקנים יכולים לרוץ עם הכדור, לבעוט בו, או להעביר אותו לאחור או מצד לצד לחבר לקבוצה.

היריבים מנסים לתקוף את השחקן שיש לו את הכדור או משיג שליטה בכדור.

קיימות שתי גרסאות עיקריות: רוגבי יוניון, בו יש 15 שחקנים בכל קבוצה בכל פעם, וליגת הרוגבי, שמשתמשת ב-13 שחקנים. גרסה אחרת, רוגבי שבע, פועלת לפי כללי האיחוד, אך משתמשת רק בשבעה שחקנים בכל קבוצה.

שדה / מגרש

רוגבי משוחק על מגרש דשא המסומן בקווים לבנים אשר צבועים כדי לסמן חלקים מסוימים של המגרש. השטח נמדד ביחידות מטריות בגובה 328.1 רגל (100 מ') מקו מטרה או קו דגימה אחד למשנהו. מאחורי כל קו ניסוי יש אזור מטרה בעומק משתנה – לא יותר מ-72.2 רגל (22 מ') לאיגוד רוגבי ו-19.7 עד 36.1 רגל (6 עד 11 מ') עבור ליגת רוגבי.

רוחב מגרש הרוגבי של האיחוד הוא 229.7 רגל (70 מ') ורוחבו של מגרש הרוגבי של הליגה 223.1 רגל (68 מ'). לשני קווי השער יש עמוד שער בצורת H ברוחב 18.4 רגל (5.6 מ') עם המשקוף 9.8 רגל (3 מ') מהקרקע.

כַּדוּר

רוגבי משוחק עם כדור מנופח וסגלגל שהיה בעבר עשוי מעור אך כעת עשוי מחומר סינטטי. אורכו של כדור רוגבי הוא 28 עד 30 ס"מ, 58 עד 62 ס"מ בנקודה הרחבה ביותר שלו ומשקלו 410 עד 460 גרם מ-14.5 עד 16.2 אונקיות.

בליגת הרוגבי, אורכו של הכדור כ-27 ס"מ, כ-23.6 אינץ' (60 ס"מ) בנקודה הרחבה ביותר שלו, ומשקלו כ-14.1 אונקיות (400 גרם). ניתן להשתמש בכדורים קטנים יותר במשחקי נוער.

השחקנים

ברוגבי, שחקנים חייבים להעביר את הכדור מעבר לקו השער של הקבוצה היריבה על ידי העברת הכדור לעצמם.
גם באיגוד הרוגבי וגם בליגת הרוגבי, שחקנים בדרך כלל לובשים את מספר החולצה שלהם בהתאם למיקום שלהם. לכל עמדה יש ​​תפקיד ושם ספציפיים כמו מגן, חצי גמר, מרכז, אגף וזונה.

שחקנים שיש להם כישורים מסוימים או מאפיינים פיזיים נוטים להיות טובים יותר בעמדות מסוימות מאחרות. הם לובשים מכנסיים קצרים, חולצות, גרביים ארוכות, ואין להם מגיני גוף. הם בדרך כלל לא לובשים ריפוד, למרות שחלק מהאנשים לובשים סרטי ראש או קסדות מרופדות דקות, הנקראות כובעי סקרום, כדי להגן על האוזניים או למנוע זעזוע מוח.

הבקעה

ישנם ארבעה סוגים של משחקי הבקעה: ניסיון, המרה, שער ירידה ובעיטת עונשין. ניסיון מתקבל כאשר שחקן נוגע בכדור בקרקע בתוך אזור השער של הקבוצה היריבה. לאחר ניסיון, הקבוצה שהבקעה יכולה לנסות המרה לצבור יותר נקודות על ידי בעיטת הכדור מעל המשקוף ודרך הזקופים.

שער נפילה נכבש כאשר שחקן מקפיץ את הכדור על הקרקע, ואז בועט בו מעל המשקוף ודרך הזקופים. לאחר סוגים מסוימים של פנדלים, קבוצה עשויה לקבל בעיטת עונשין, המובקעת גם על ידי בעיטת הכדור מעל המשקוף ודרך הזקופים.

מספר הנקודות המוענקות עבור ארבעת סוגי המשחקים הללו תלוי בסוג הרוגבי שמשחקים. באיחוד הרוגבי, ניסיון שווה חמש נקודות, המרה שווה שתי נקודות, שער ירידה שווה שלוש נקודות, ובעיטת עונשין שווה שלוש נקודות. הנקודות בליגת הרוגבי הן ארבע לניסיון, שתיים להמרה, אחת לירידה בשער ושתיים לבעיטת עונשין.

משחק פעולה

משחקי איגוד הרוגבי וליגת הרוגבי מורכבים משתי מחציות של 40 דקות. משחקי שביעיות רוגבי מורכבים משתי מחציות של שבע דקות או 10 דקות, ומשחקים לנוער עשויים להיות גם פחות מ-40 דקות למחצית. במהלך משחקים, שחקנים מנסים להקדים את הכדור לאזור השער של הקבוצה היריבה מבלי להיתקף או לעצור בדרך אחרת על ידי היריבים.

בהתאם לכללים שבהם נעשה שימוש, אחד מארבעת סוגי המשחקים עשוי להתרחש כאשר ההתקדמות נעצרת, החזקת הכדור אובדת או שהוא יוצא מחוץ לתחום. אלה נקראים scrum, ruck, maul ו-lineout.

סקרום הוא כאשר מספר מסוים של שחקנים מכל קבוצה בעצם נועלים זרועות לכתפיים, או "נקשרים" יחדיו, ואז דוחפים נגד השחקנים היריבים בסקרום או דוחפים את חבריהם לקבוצה מאחור. לאחר מכן מגלגלים את הכדור לאזור שבין שתי השורות הקדמיות של השחקנים בסקרום, והם מנסים להשיג את הכדור עבור הקבוצה שלהם על ידי בעיטה לאחור לחבר לקבוצה.

מספר השחקנים המעורבים בסקרום תלוי בגרסת הרוגבי שמשחקים. יש שמונה מכל קבוצה באיגוד רוגבי, שישה בליגת רוגבי ושלושה ברוגבי שבע.

התפרצות היא כאשר הכדור נמצא על הקרקע ולפחות שחקן אחד מכל קבוצה מנסה להשיג את הכדור ברגליים. פגיעה מתרחשת כאשר השחקן שיש לו את הכדור מוחזק על ידי לפחות שחקן יריב אחד, ולפחות אחד מחבריו לקבוצה של נושא הכדורים נקשר למוביל הכדורים, ואז כל השחקנים מנסים לדחוף את המפרץ לעבר קו הניסיון של היריב.

קו אאוט משמש באיגוד רוגבי לאחר שהכדור יצא מחוץ לתחום, והוא כרוך בהרמת שחקנים לאוויר על ידי חבריהם לקבוצה כדי לנסות לתפוס את הכדור כשהוא נזרק בחזרה למשחק.

היסטוריה ופופולריות

רוגבי נגזר מסוג כדורגל ששיחק במהלך המאה ה-19 בבית הספר לרוגבי באנגליה. הספורט פופולרי במדינות רבות, במיוחד אלו באירופה ובדרום האוקיינוס ​​השקט. נבחרת הרוגבי המפורסמת ביותר היא נבחרת הגברים הלאומית של ניו זילנד, שזוכה לכינוי ה-All Blacks.

בצפון אמריקה, הספורט משוחק בעיקר על ידי קבוצות מועדוני מכללות וקבוצות חובבים מקומיות.

לסיכום

מקווים שהצלחנו להסביר לכם מה זה רוגבי, במידה ויש לכם שאלות, הצעות ועוד כתבות מעניינות, תוכלו לפנות אלינו בתחתית העמוד ונשמח לענות לכל פנייה